Gode kursusmuligheder for frisører i Jylland!

Skrevet d. 30/09/2014 - Ingen kommentarer »

Shape_scene3_logo_500Mange kurser er ofte til for at vise de nyeste tendenser og den nyeste hårmode, men for at du vil kunne tage den nye inspiration til dig, er det vigtigt, at du har 100% styr på dine klippeteknikker og udførelsen af dem, så du ved hvornår og hvordan du skal bruge det nye du ser. Desuden skal du personliggøre og implementere disse nye tendenser i dit daglige arbejde.

Scene 3

Scene3 er et 150 kvadratmeter moderne uddannelseshus i Silkeborg med 10 fuldt udstyrede arbejdsstationer, hvor det er muligt at lave shows, look and learn og andre arrangementer for op til 50 personer.

Scene3 er et uafhængig uddannelseshus, hvilket skal forstås på den måde at stedet ikke er underlagt specielle brands eller firmaer. De aktuelle kurser kan være sponseret af et eller flere relevante mærker eller firmaer, og det er muligt for dig som frisør at leje stedet. 

Desuden er det muligt at leje et værelse til overnatning i forbindelse med længerevarende kurser, og hvert rum indeholder køkken og bad. 

Tjek gerne Scene3’s hjemmeside ud for fremtidige relevante events og kurser for dig på www.frisørkurser.dk/kalender eller følg Facebook-gruppen Frisørkurser

SHAPE

Det nye tiltag SHAPE 1-2 er blevet skabt for at rykke dig som frisør ud af din comfort zone, udvikle dine klippeteknikker og for at få gejsten og energien tilbage i forbindelse med dit fag. Det handler om at blive dygtigere til det håndværk du står med til daglig.

Helle Bøgvad er selv uddannet frisør og initiativtager på SHAPE-kurserne. Hun mener det er vigtigt at have ens fundament og klippeteknikker på plads, for at kunne levere stærke personlige og holdbare klipninger, og indtil nu mener hun ligeledes at sådanne kurser har været en stor mangelvare i Danmark.

“Det er ikke fordi jeg mener jeg ikke kunne klippe, men man kan altid forbedre sig, og jeg synes det er særdeles nødvendigt at have de basale teknikker på plads for at kunne omsætte det jeg lærer på andre kurser til dagligt brug. Det er simpelthen nødvendigt at være dygtig til det fundamentale for at opnå det bedst mulige resultat”, udtaler Helle Bøgvad.

SHAPE kurserne afholdes i samarbejde med den dygtige Tina Mackinder, som har arbejdet 10 år for Sassoon i London, og forløber sig over 5 dage, for på bedste vis at kunne forbedre dine fagligheder og give dig mulighed for at udvikle dig. 

Hvis du gerne vil høre mere om SHAPE og de andre kurser der finder sted hos Scene3 kan du ringe på tlf. 40210870! 

Motiveret – ja tak!

Skrevet d. 30/09/2014 - Ingen kommentarer »

shutterstock_174452408Alle mennesker har behov for at føle sig motiveret, men motivation kan forekomme på forskellige måder, og der er mange former for teorier omkring emnet.

Indefrakommende motivation

Den indre motivation opstår, når man føler en interesse eller glæde i forbindelse med det man foretager sig.

I forbindelse med frisørfaget, vil denne opstå i forbindelse med dit faglige arbejde, hvor du føler dig motiveret, fordi du elsker at klippe og farve. Du oplever en tilfredsstillelse i forbindelse det faglige arbejde du udfører, og den energi du lægger i arbejdet for at opnå et flot og fagligt godt resultat. Dette betyder, at føler du ikke, du kan levere det nødvendige håndværksmæssige arbejde du ønsker, kan den indre motivation falde.

Kurser i den ene eller anden forstand vil kunne give dig input, som kan øge din indre motivation. Særligt kurser, hvor du selv udvikler dig fagligt vil være anbefalingsværdige.

Udefrakommende motivation

Udefrakommende motivation er lige modsat. I forbindelse med frisørbranchen vil denne tit blive associeret med belønning i form penge eller bonusser. Denne motivation kan være rigtig fin at have, men på sigt kan den faktisk have en negativ effekt, hvis den ikke suppleres med den indre motivation, og den kan skade selve teamet i salonen, fordi denne lægger op til, at man skal være bedre end sine kollegaer og “slå” dem i eventuelle konkurrencer.

Mærk efter hvad der motiverer dig

Det er meget vigtigt, at du mærker efter og finder ud af, hvad der er din motivationskilde. Særligt den indre motivation er vigtig. Måske du føler at ny faglig viden er en motiverende faktor? En udvikling af dine allerede eksisterende kompetencer kan ligeledes være en fantastisk mulighed for at øge din motivation, så læs endelig artiklen om Scene3 og SHAPE.

Gæsteindlæg: EvaK

Skrevet d. 28/09/2014 - Ingen kommentarer »
Ændrer håret sig under din graviditet? Det er realiteten for mange kvinder, og det kan være enormt frustrerende, fordi tiden bare ikke er til at tage hånd om det. Eva der er kosmetolog og som til dagligt blogger på sin blog af samme navn, EvaK, giver os i dag sine bedste råd til håndtering af sit hår under og efter en graviditet.
4 ting jeg lærte om hår under mine graviditeterEn del kvinder oplever under deres graviditet at deres hår bliver mere fedtet, tykkere og uregerligt. Efter fødslen bliver det tyndere igen og mere tørt. Jeg var ingen undtagelse og jeg var rigtig træt af mit uopdragne garn under min første graviditet. Heldigvis fandt jeg nogle gode måder til at få styr på lokkerne igen, så da jeg for nylig igen blev gravid var jeg godt forberedt.

graviditetshaar_1

Der var særligt fire tips som gjorde en forskel for mig og dem vil jeg dele med jer her:
1. Brug varmebeskyttelse

Det er hårdt for håret når vi bruger vores føntørrer, styler, krøllejern og deslige og når man under en graviditet har endnu mere vildt og tykt hår, er varmebeskyttelsen ikke et sted du vil spare. Den sørger for at håret ikke bliver ødelagt og selve hårstrået bliver glattet ud – endda de tørre spidser. Keratine Thermique Discipline fra Kérastase har gjort en verden til forskel, for håret tørrer hurtigere, bliver beskyttet mod varmen og er efterfølgende blødt og glat. 
2. Find nye rutiner
Hele strukturen af mit hår har føltes anderledes under begge graviditeter, så det var nødvendigt at tænke lidt udenfor boksen og skabe nogle nye rutiner. Jeg fandt ud af at mit naturlige krøl elskede konceptet ‘co-washing’, hvilket i al sin enkelhed går ud på at du skipper shampooen og “vasker” håret med conditioner. Jo, det virker faktisk. Din conditioner kan sagtens fjerne snavs og stylingprodukter alene. Hvis ikke du er så pjattet med tanken om at sige permanent farvel til din shampoo, så sørg for at bruge en uden sulfater. Mine favoritter er dem fra danske Purely Professional.
3. Skær ned
Mit motto når jeg er gravid er ‘alting med måde’. Det betyder at jeg hellere vil skære ned på antallet af produkter jeg bruger end at smide de yndlingsprodukter som indeholder parfume (og parabener, hvis man er imod dem) ud og skifte hele herligheden ud med alternativer som alligevel ikke gør nogen forskel for mig. For eksempel blev hårlakken skippet og voksen skiftet ud med lidt hårkur fra Purely Professional, men til gengæld beholdte jeg min Frizz Ease conditioner fra John Frieda. 
4. Tørshampoo er en uundværlighed
Efter fødslen røg mit hår over i den anden grøft og blev hurtigt fedtet. Det var et voldsomt irriterende problem eftersom jeg hverken havde tid eller overskud til at vaske hår dagligt, så det var vigtigt at kunne udskyde det så længe som muligt. Det var her jeg fandt ud af at tørshampoo er min bedste ven. Om aftenen gav jeg rødderne en tur med min Batiste tørshampoo, masserede den godt ind og om morgenen gav jeg håret et hurtigt pust med kold luft fra hårtørren. Det gav effekten af helt friskt hår uden anstrengelserne ved hårvask.
graviditetshaar_2

8 sikre tips til sundt hår

Skrevet d. 23/09/2014 - Ingen kommentarer »

shutterstock_119142982

Efteråret er over os og lige om hjørnet lurer den grumme vinter. Du ved hvad det betyder: kulde, regn, frost og helt umuligt hår!

Kulden er hård ved manken og du er langt fra den eneste, der oplever at dit hår er mere tørt og livløst, for ikke at tale om elektrisk, om vinteren.

Det bedste du kan gøre, er selvfølgelig at lade en frisør kigge på dit hår og hjælpe dig med at finde ud af hvilke produkter og tiltag, der kan hjælpe dig til et sundt og stærkt hår – også om vinteren.  Men der er også ting du selv kan gøre for at passe på dit hår i tiden mellem dine frisørtider.

Hos Bapoon.dk har vi fundet frem til 8 simple tips, som vi klart vil anbefale dig at gøre til en fast del af din hårplejerutine.

 

1. Benyt kun shampoo få gange om ugen
Er du en af dem, der ikke bevæger dig uden for en dør, inden du har givet dit hår det daglige skumbad? Stop det nu! Jo oftere du vasker dit hår med shampoo, desto mere fedtet og livløst bliver dit hår faktisk. Hver gang du vasker håret aktiverer du talgproduktionen i din hovedbund og det er talg, der får dit hår til at fedte. Skærer du ned på antallet af ugentlige hårvaske, vil du også opleve at dit hår med tiden vil virke mindre fedtet.

Pssst! Hvis du synes det er svært at afvænne håret fra den daglige vask, vil vi anbefale dig at bruge en tørshampoo. Den fjerner rester af stylingprodukter og giver håret et frisk look.

 

2. Skift balsam og shampoo ofte
Vi har lige fastslået at du skal skære ned på de hyppige hårvaske, men du kan gøre endnu mere for at bekæmpe fedtet og livløst hår ved at skifte shampoo og balsam ofte. Håret vænner sig nemlig hurtigt til at blive udsat for et produkt, hvorved effekten simpelthen udebliver efter et stykke tid. De første tegn på at dit hår har vænnet sig til en shampoo, er at håret har svært ved at skumme og din hovedbund og dine hårrødder føles ekstra fedtet efter vask.

Gør det derfor til en vane at købe nye produkter hver gang du køber hårshampoo og balsam. Du kan selvfølgelig sagtens skifte tilbage til et gammelt mærke efter et stykke tid, men undlad at købe det samme produkt igen og igen.

 

3. Børst ikke dit hår for meget – og hold fingrene væk!
Vi ved det godt. Håret kan blive så fint og blankt, når du lige giver det en tur med børsten. Nogle har også en tendens til at gå og pille ved håret i løbet af dagen. Alt det børsten og pillen er slet ikke sundt for håret, det giver tværtimod flere knækkede hårstrå og minus volumen.

Du skal selvfølgelig ikke helt stoppe med at børste håret, men tænk over hvordan du behandler dit hår i løbet af dagen. Så skru ned for børsteforbruget og giv dine fingre noget andet at give sig til når de keder sig;)

Psssst! Du kan gøre børstningen mere skånsom for håret ved at investere i en børste med naturhår.

 

4. Lufttør dit hår
Det er vist ikke nogen hemmelighed at håret slet ikke er glad for at blive stegt af hårtørrere, glattejern og krøllejern – specielt ikke om vinteren, overophedningen af håret kan medvirke til at gøre håret ekstra elektrisk og uregerligt. På den anden side er det selvfølgelig heller ikke smart at gå ud i kulden med vådt hår, da det lynhurtigt kan forvandle dit hår til istapper. Lad hellere dit hår lufttørre eller benyt kold-luft-funktionen på din hårtørrer (sådan en har de fleste hårtørrere i dag) hvis det skal gå lidt tjept.

 

5. Sørg for at blive klippet regelmæssigt
Hvis du vil have langt eller sundt hår (eller begge dele), er du nødt til at smække rumpetten i frisørstolen med jævne mellemrum – hovedreglen er, at der skal gå ca. 3 måneder mellem hver klipning. Det varierer dog fra person til person. Lad din frisør hjælpe dig med at afgøre hvor ofte det er nødvendigt for dig at få trimmet lokkerne. Sidder du og får lidt dårlig samvittighed over at have udskudt klipningen de sidste 6 mdr? Du kan altid booke din næste tid, lige når det passer dig, på Bapoon.dk.
6. Overlad hårfarvningen til de professionelle
Det er måske nemt at gå ned i det lokale supermarked og købe en omgang hårfarve, men resultatet bliver sjældent godt, og ofte er beslutningen måske ikke helt velovervejet. Hos frisøren får du kyndig vejledning i hvilken hårfarve der passer til dig og du får farvet håret på en professionel måde, hvilket også er lig med den mest skånsomme måde, for dig og dit hår.
Hårfarvning og blegning er dog, som hovedregel, ikke sundt for håret og din frisør vil også råde dig til at undlade at farve håret for ofte.


7. Benyt dig af en hårkur nogle gange om måneden
Halleluja, hvor kan en hårkur bare udrette førstehjælpsmirakler for tørt, kedeligt og vintertrist hår. En hårkur har en plejende og fugtende effekt på håret, og du vil ofte kunne mærke og se resultaterne straks efter brug. Der findes flere typer af hårkure, nogle kan du endda lave selv, så prøv dig lidt frem og find ud af hvilken der gør underværker for dig. Du kan også prøve med en af de populære olier til håret

 

8. Indtag vitaminer og spis sundt og varieret
Både dit indre og dit ydre nyder godt af dine sunde kostvaner, og selvom man ikke skal stå i vejen for et godt chokoladeædeflip engang imellem, så kan vi altså ikke understrege det nok: Spis sundt og varieret hvis du vil have sundt og smukt hår. Sørg for at få masser af det sunde fedt, fx i fisk, nødder m.m. Som supplement kan du tage b-vitamintilskud, som kan være med til at styrke håret ved daglig indtagelse.

Vi håber du kan bruge disse 8 tips – har du selv nogle gode råd eller alternative hårplejetips vil vi meget gerne høre om det. Skriv en kommentar her eller på Bapoon.dk’s Facebooks-side.

 

Mange venlige hilsner
Bapoon.dk

Slip af med arbejdssmerter!

Skrevet d. 21/09/2014 - Ingen kommentarer »

smerterIndenfor mange erhvervsjob er spændinger eller smerter i forbindelse med arbejdsopgaver og selve arbejdsgangen en kendsgerning – frisørfaget er ingen undtagelse.

Bapoon.dk har derfor undersøgt, hvordan du kan mindske dine spændinger, og hvilke gode vaner du med fordel kan implementere i din arbejdsdag – hvis de da ikke allerede er en fast del af dine arbejdsrutiner:

Skift arbejdsstilling
Din arbejdsstilling skal varieres så ofte som muligt. Justér derfor højden på stolen under en klipning eller farvning.

Det er vigtigt at du veksler dine stillinger, så skift gerne mellem at stå op og at sidde ned på din frisørstol. Du skal desuden passe på med at falde sammen imens du arbejder. Ret altid ryggen – dette belaster din krop mindst muligt, fordi du da har et stærkere udgangspunkt.

Justerbare stole er et must
Både den stol kunden sidder i og din egen arbejdsstol skal kunne justeres i højden. Dette giver dig det bedste grundlag for at kunne arbejde uden at belaste din krop mere end højest nødvendigt.

”Udnyt” kunden
Det er tilladt at rette lidt på kunden, og bede personen om at ændre lidt på hovedstillingen eller bede kunden synke lidt ned i stolen for en stund. Så længe dine ønsker ikke er irriterende og belastende for kunden, er dette helt i orden, og husk det kan gøre en stor forskel for dig.

Godt fodtøj og behageligt tøj er vejen frem
I og med frisører altid står meget op, er det vigtigt at have godt fodtøj på, da dette vil mindske belastningen for resten af din krop. Tøjet skal desuden være behageligt og give din krop mulighed for at bevæge sig, særligt armene og skuldre skal have fri bevægelse.

Hold pauser + overvej antal timer du arbejder i træk
Det er vigtigt at du får pauser i løbet af din arbejdsdag, hvor du både mentalt men også fysisk har mulighed for lige at koble fra i nogle minutter. I forbindelse med frokostpausen kan det være en ide at bruge 2-5 min på at lave nogle øvelser, som kan løsne op for evt. begyndende spændinger. Du skal finde de typer af øvelser, som virker for dig. Bapoon.dk har fundet en række øvelser, som du kan prøve at gøre til en fast del af din arbejdsdag, ved fx at udføre dem i din pause:

 

Mulige arbejdsøvelser

Nakken:
Lad hovedet køre forover og drej det i en halv cirkelbevægelse fra side til side, så du får løsnet op for nakkemusklerne. Er du spændt i nakke og skuldre vil du kunne mærke et lille stræk, som blot løsner op for spændingen.

Ryg:
Lav sidebøjninger ved at tage armene op over hovedet og løft armene til først den ene side og så den anden side. Du kan, mens du har armene oppe over hovedet, lade armene blive trukket en smule tilbage eller frem for at øge strækket.

Ben:
Lav diverse benøvelser for at sætte gang i blodcirkulationen. Ryst benene, eller prøv eksempelvis at bukke dig forover, og prøv om du kan nå dine fødder.

Hænder:
Giv gerne dine hænder og håndled en let opvarmning eller massage i løbet af din arbejdsdag.

shutterstock_175131722

Hvilken shampoo skal du vælge?

Skrevet d. 17/09/2014 - Ingen kommentarer »

Som forbruger kan man hurtigt føle sig forvirret over det store udbud af shampooer og prisforskellene mellem dem. Derfor kan det være nyttigt at vide, hvad en shampoo indeholder, og hvad de forskellige stoffers funktion er. Bapoon.dk har undersøgt sagen!

vaskhår

Hvilke stoffer og ingredienser indeholder en shampoo typisk?

Stoffer som vasker håret rent:
Alkyl monoglyceride, alkyl sulfosuccinate, ammonium lauryl sulfate, cocamidopropyl, cocamide DEA, MEA eller TEA, cocamidopropyl betaine, distearyldimonium chloride, lauramide DEA, olealkonium chloride, sodium lauryl sulfate, sodium lauryl ether sulfate og tetrasodium EDTA.

– Det er jo shampooens primære formål at vaske håret rent 😉

Blødgørende og fugtgivende ingredienser:
Amine oxide, citric acid, fatty alcohols (cetyl, oleyl, eller stearyl alcohol), glycerin, isopropyl palmitate, lanolin, panthenol, polyquaternium, silicones, sodium dihydroxide og stearalkonium chloride.

 

Hårtyper

Vi har alle brug for forskellige ingredienser i en shampoo, for at denne kan give vores hår den ønskede effekt. Derfor har vi inddelt håret i fire kategorier og lavet en lille oversigt over, hvad du skal kigge efter i hver kategori.

Fedtet hår:
Har man fedtet hår, har man brug for ingredienser som tea tree olie, citrus olier, rosmarin, timian, brændenælde og kamille, da disse stoffer kan fjerne noget af fedtet fra hårrødderne. Kig gerne efter gennemsigtige shampooer, da disse ofte indeholder færre ”balsam”-stoffer, som får håret til at fedte.

Fint hår:
Her er panthenol et vidunder stof, da dette giver volumen, ved at det får de enkelte hår til at svulme. Proteiner kan desuden lægge sig uden om de individuelle hårstrå og gøre dem tykkere.

Tørt hår:
Det tørre hår har brug for fugtgivende ingredienser. Olie fra hvedekim, shea butter eller olie, er særlig velegnet, da de binder sig til de tørre lokker. Her skal du vælge ”tykke” og ugennemsigtige shampooer, da de oftere er meget rige på fugtgivende ingredienser.

Tyndt og trist hår:
Brug her produkter, som indeholder silikone, bl.a. imethicone eller cyclomethicon.

Nu kan du passende gå ud på badeværelset og tjekke, om du bruger den rigtige shampoo til dit hår 😉

 

Fedtet hår kan undgås med følgende tips og tricks

Skrevet d. 17/09/2014 - Ingen kommentarer »

Fedtet hår kan afhjælpes ved at følge et par simple do’s and dont’s – læs mere nedenfor.

For at gøre det ekstra nemt for dig, har vi inddelt disse i forskellige kategorier, som du kan se nedenfor:


Hårvask:

 

flot fyr2Vask håret i lunkent vand
Det forholder sig sådan, at det er den naturlige talgproduktion i hovedbunden, som får håret til at fedte. Produktionen kan man mindske ved at vaske hår i lunkent vand. Varmt vand får nemlig talgproduktionen til at stige.

Blide bevægelser når du vasker hår
Dine bevægelser og massering af hovedbunden, i forbindelse med en hårvask, skal være blide og forsigtige, da det modsatte vil øge talgproduktionen.

Hvor tit skal man vaske hår?
Det er sandt, at man kan vænne håret til at skulle vaskes hver dag, for vasker du håret hver dag aktiverer du talgkirtlerne i hovedbunden, og det er talg, som får håret til at fedte. Desværre kan det nogle gange være nødvendigt at vaske håret dagligt, for at fjerne diverse stylingprodukter og talg. Her anbefaler eksperterne, at du bruger en shampoo, som ikke er for hård ved håret. Du kan med fordel bruge en shampoo, som er ekstra rensende og fedtfjernende. Alternativt kan du læse om brugen af tørshampoo her.

 

Kur og conditioner/balsam:

Det er vigtigt, at du ikke putter kur eller balsam i hovedbunden, da disse produkter kun er tilegnet dine spidser, og en direkte påføring i hovedbunden vil få dit hår til at fedte.

 

Tørring af håret:

Læs mere »

Få Bapoon
med i lommen

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så klik på linket herunder og giv os et kald eller send en e-mail.

Kontakt os her