Frisør – et hår(dt) job!

Skrevet d. 07/02/2014

I denne uge sætter Bapoon.dk fokus på hvordan du kan forebygge eller lindre smerter i ryggen og nakken. Ved at følge nogle få råd og udføre enkelte øvelser, er du måske tættere på en hverdag fri for arbejdsrelaterede ryg- og nakkesmerter.

Tilbagevendende rygsmerter er desværre et hyppigt problem blandt frisører på grund af lange arbejdsdage med ubehagelige og fastlåste arbejdsstillinger. Når musklerne omkring ryg, lænd, arme og nakke er spændt over længere tid, kan de blive meget ømme og det bliver svært at gennemføre en arbejdsdag uden smerter.

Følg disse simple råd:

  • Hav fokus på at bruge så hensigtsmæssige arbejdsstillinger som muligt. Ved et stående arbejde er det vigtigt at aflaste lænden og det kan gøres ved at have en skammel eller en lille stol, som du kan hvile dig på. Brug evt. en stå-støttestol, der er et godt alternativ til den stående stilling.
  • Sørg for at indrette salonen med møbler, der kan justeres i højden, så du og dine frisører kan indstille stole, borde og brikse i den bedst mulige arbejdshøjde.
  • Vær opmærksom på at holde pauser i løbet af arbejdsdagen.
  • Tilegn dig gode vaner med nogle enkle øvelser for ryg, læn og nakke, som du let kan lave ved din arbejdsplads.

nakke_2

Vi har udvalgt 3 simple øvelser, der ikke kræver andet end et par minutter og lidt gulvplads, som du kan udføre på din arbejdsplads. Øvelserne styrker og opbygger musklerne i ryggen og nakken:

Øvelse 1: Rygmusklerne

  1. Læg dig fladt på maven med armene ned langs siden.
  2. Stræk ryggen og løft hoved og skuldre forsigtigt op, mens hofte, knæ og fødder fortsat støtter på gulvet.
  3. Pas på ikke at svaje ryggen eller knække bagover. Saml skulderbladene, lav dobbelthager og løft overkroppen fra underlaget – men ikke så højt, at du får smerter i lænden.
  4. Du kan evt. få bedre støtte ved at placere en pude under maven.

Øvelsesvarighed: udfør øvelsen i korte perioder à ca. 10 sekunder, og slap derefter af. Gentag øvelsen 5-10 gange, så længe du har kræfter til det.

 

Øvelse 2: Rygmusklerne

  1. Læg dig fladt på ryggen og pres hoved og hæle ned mod gulvet eller madrassen samtidig, så du mærker en spænding i hele kroppens bagside.

Øvelsesvarighed: Hold spændingen i ca. 10 sekunder og gentag øvelsen 5-10 gange, så længe du har kræfter til det.

 

Øvelse 3: Nakkeøvelse – Lateral fleksion

  1. Bøj dit hoved fra side til side i roligt tempo.
  2. Gentag det fem gange til hver side. Skuldrene må ikke løfte sig – så hold dem evt. nede med den modsatte hånd.

 

God fornøjelse!

Del via email

Ét svar til “Frisør – et hår(dt) job!”

  1. Jonna mathiassen siger:

    Har været frisør i 48 år
    Døjer med skulder og nakke
    Nu bil jeg prøve de 3 øvelser
    Hilsen jonna

Skriv et svar

Få Bapoon
med i lommen

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så klik på linket herunder og giv os et kald eller send en e-mail.

Kontakt os her