Guide: Skab den bedste oplevelse i din salon og øg din indtjening

Skrevet d. 21/05/2016

Det handler først og fremmest om at give kunden en behagelig og god oplevelse i din salon. Bapoon.dk kommer med alle must-do, for at få glade og trofaste kunder.

1. Modtag kunden med et smil og med det samme
Byd altid kunden velkommen, så snart han eller hun kommer ind i salonen. Er du i den situation, at du har en anden kunde i stolen, så sørg stadig for at sige hej, så kunden føler sig set og velkommen i din salon.

2. Sørg for et dejligt venteområde med vand og magasiner
Sørg for at kunderne har tilgang til vand, gode blade, aviser og måske lidt snacks, mens de venter på at det bliver deres tur. Dette giver dem en god start på deres oplevelse i salonen.

3. Er du forsinket, så fortæl kunden det relativt hurtigt

Øg din omsætningNogle gange kan du være forsinket, i så fald er det vigtigt at du lader kunden vide dette, så de ikke bare sidder og venter i uvished. Forsinkelser er træls for kunden, men en god modtagelse, et godt vente område og besked om forsinkelsen gør ventetiden lettere for kunden.

4. Når kunden sidder i frisørstolen
Tilbyd altid kunden noget at drikke, når de sætter sig i frisørstolen, forkæl dem med lidt lækkert – evt. chokolade og find nogle af de nyeste magasiner til dem – dette er med til at forbedre kundens oplevelse.

5. Brug tiden til at fortælle om egnede og gode produkter til kundens hår
Det er oplagt, vigtigt og naturligt, at du bruger den tid kunden befinder sig i frisørstolen og ved vasken, til at fortælle om de produkter du benytter i kundens hår, og hvorfor disse produkter netop er gode. Det er her du virkelig skal forsøge at fange kundens interesse og skabe mersalg. Der kommer ikke mere naturlige tidspunkter at lave merslag end her. Begynder du først at snakke om produkter, når kunden skal til at betale, vil kunden føle dette mere påduttende. Bapoon.dk har ved at spørge forskellige frisører, med mange års erfaring i branchen, erfaret, at et af deres bedste merslags-trick er enten at holde produkterne i hånden eller placere produktet foran kunden, imens de fortæller om det. På denne måde øger du kundens opmærksomhed. Lad endelig produktet stå på bordet foran kunden efter brug, så har kunden muligheden for at studere produktet lidt nærmere og evt. stille spørgsmål, hvis produkterne fanger deres interesse. Har du personlige erfaringer med produkter og bruger du selv produktet, så fortæl endelig kunden dette – da dette gør anbefalingen mere troværdig.

6. Giv kunden verdens bedste hårvask – hver gang
Du skal prioritere at give kunden en god hårvask. Har du god tid, så giv kunden en længere hårvask og en god omgang hovedbundsmassage. Dette kan adskille dig fra dine konkurrenter, og virkelig mange kunder ser hårvasken som det bedste ved at gå til frisøren. Kunden kan blive helt skuffet, hvis denne del er dårlig eller er overstået alt for hurtigt.

7. Spørg ind til om kunden mangler nogle produkter
Inden kunden betaler, så spørg om kunden mangler nogle produkter eller kunne være interesseret i at købe et eller flere af de produkter du har benyttet under behandlingen. Du kan med fordel nævne et enkelt produkt, som du synes vil være særlig velegnet til kundens hår. Hvis kunden virker afvisende med det samme, så gør dette step meget kort, så du ikke giver kunden en træls følelse.

8. Spørg til genbooking
Husk altid at tilbyde kunden en genbooking inden de forlader salonen, takker kunden ja-tak til en ny tid, så tilbyd at skrive tiden op på et kort.

9. Giv kunden gratis prøver
Næsten alle kunder elsker prøver. Spørg dine leverandør om prøver på alle de produkter du sælger i din salon eller køb små beholdere, så du selv kan lave nogle prøver til kunden – dette kan ligeledes forbedre chancen for merslag.

10. Følg kunden til døren
Så vidt det er muligt, så følg kunden til døren og sørg altid for at sige pænt farvel!

Del via email

Skriv et svar

Få Bapoon
med i lommen

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så klik på linket herunder og giv os et kald eller send en e-mail.

Kontakt os her