Spis dig til flot og sundt hår

Skrevet d. 25/08/2015

Med de rette vitaminer, proteiner og olier, kan du spise dig til flottere og sundere hår. Vi giver dig ”opskriften” til stærkere og mere glansfuldt hår, samt hvordan du slipper af med spaltede spidser.

Slut med spaltede spidser
Hår består af lange proteinfibre, som nemt kan blive ødelagt. Alle former for styling slider på dit hår. Én hårvask for meget om ugen, brug af føntørre, glatte- eller krøllejern kan ødelægge de lange proteinfibre. Det er derfor vigtigt, at du gennem din kost indtager en masse proteiner, som kan styrke dit hår. Du kan spise madvarer som æg, kylling, bønner, hørfrø, parmesan og linser. Disse madvarer ligger højt på listen, når det kommer til et højt proteinindhold.

Spis dig til mere glansfuldt hår
Her er der to ting, som er vigtige for at opnå et flot og glansfuldt hår, som ikke ser trist ud. Først og fremmest er det vigtigt, du får tilstrækkeligt med olier gennem din kost. Laks, sild, sardiner, avokado og mandler er særlig gode at spise, fordi de ligger højest på listen over omega 3-6-9 fedtsyrer og andre sunde olier.

Zink er desuden vigtig, hvis du ikke ønsker, at dit hår skal se slidt og trist ud. Zink styrker dit hår, og du kan indtage madvarer som spinat, kød, hvedekim og østers, som er den største kilde til Zink pr. gram.

Få sundt hår med de rette vitaminer
Når det kommer til vitaminer er der mange forskellige, som alle gør noget godt for dit hår.

A vitamin er vigtigt, hvis du ikke ønsker, at din hovedbund skal tørre ud og klø. Desuden er A vitaminer gode til at mindske skæl i din hovedbund. Du kan spise ekstra mange gulerødder eller græskar, hvis du vil øge dit indtag, og ellers er rå lever en rigtig god kilde.

B vitaminer hjælper ligesom Zink med at styrke håret. Mangler du B vitaminer, kan du opleve at din hovedbund fedter mere end normalt. Du finder rigtig mange B vitaminer i fuldkorns- og mælkeprodukter.

C vitaminer bidrager til hårets kollagen produktion. Kollagen styrker håret og forhindrer det i at knække. Spis madvarer som appelsiner, blåbær, peberfrugt, kiwi og broccoli for at øge dit indtag af C vitaminer.

E vitaminer indeholder antioxidanter og fremmer blodcirkulationen i din hovedbund. Solsikkeolie og mandler er gode at indtage, når du vil indtage flere E vitaminer.

Trænger dit hår til øjeblikkelig sundhed, kan du altid bestille en frisørtid og klipning hos Bapoon.dk.

Del via email

Skriv et svar

Få Bapoon
med i lommen

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp, så klik på linket herunder og giv os et kald eller send en e-mail.

Kontakt os her